ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII LUBELSKIEJ
AKADEMICKI CHÓR UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W LUBLINIE
MONIKA MIELKO-REMISZEWSKA – przygotowanie chóru
CHÓR AKADEMICKI UMCS IM. JADWIGI CZERWIŃSKIEJ
URSZULA BOBRYK – przygotowanie chóru
CHÓR UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W ŁODZI
ANNA DOMAŃSKA – przygotowanie chóru
IWONA HOSSA – sopran
ALEKSANDRA OPAŁA – alt
RAFAŁ BARTMIŃSKI – tenor
PAWEŁ MICHALCZUK – bas
MAREK PIJAROWSKI – dyrygent
Program:
Ludwig van Beethoven IX Symfonia d-moll, op. 125
Wyobraźcie sobie taką scenę: Ludwig van Beethoven, całkowicie pogrążony w ciszy, stoi w cieniu za plecami dyrygenta. Właśnie w tym momencie jego IX Symfonia d-moll op. 125, wykonywana jest w Theater am Kärntnertor w Wiedniu, wypełniając salę muzyką, która porusza serca publiczności. Jednak dla samego kompozytora ten monumentalny moment jest tylko głuchą pustką. Beethoven, pozbawiony możliwości dyrygowania własnym dziełem, stoi tyłem do entuzjastycznej widowni, nie słysząc burzy oklasków, która wybuchła po zakończeniu utworu. Dopiero śpiewaczka Caroline Unger, obdarzona niezwykłą empatią, odwraca go w stronę publiczności. Gdy Beethoven wreszcie dostrzega błyskające owacje, jego serce wypełnia wzruszenie, jakby całe jego życie odnalazło sens właśnie w tej chwili.
1824 rok, czyli moment, kiedy powstaje ta Symfonia, jest czasem pełnym niepokoju. Europa, po upadku Napoleona i Kongresie Wiedeńskim, jest w okresie wielkich zmian politycznych i społecznych. Sam Beethoven zmaga się z największym wyzwaniem swojego życia – całkowitą utratą słuchu. Staje się głuchy na tworzone przez siebie dźwięki. Jednak w tym okresie osobistego cierpienia i izolacji Beethoven odnajduje sposób na wyrażenie nadziei. Sposób, który na zawsze zmieni oblicze muzyki. W mrocznych zakamarkach XIX wieku, w cieniu wojny i niepewności, rodzi się dźwięk, który rozświetli świat.
Pierwsza część IX Symfonii d-moll jest jak podróż przez burzliwe morza, które Beethoven przemierzał w swoim życiu. Mocne, dramatyczne otwarcie prowadzi nas przez falujące tematy i dynamiczne zmiany. Przemiana od mroku do światła, od konfliktu do harmonii, jest znakiem rozpoznawczym Beethovena. W tej części, pełnej napięcia i monumentalnych tematów, Beethoven stawia pytania, które zostaną rozwiązane w dalszej części utworu.
W drugiej części Beethoven przenosi nas w wir żywiołowego tańca. Scherzo, pełne energii i ekspresji, jest jak promień słońca przebijający się przez gęste chmury. W kontraście do pierwszej części, oferuje chwilę wytchnienia i radości. Odzwierciedla radosne i beztroskie chwile w jego życiu, mimo ciemnych dni i osobistych wyzwań.
Trzecia część, Adagio molto e cantabile, to intymna refleksja. Medytacyjna, liryczna podróż, którą porównuje się do cichej modlitwy, chwili wewnętrznego wzruszenia. To w tej części możemy usłyszeć duszę kompozytora, jego nadzieje i marzenia. Delikatne orkiestracje i chóralne wstawki zapraszają słuchacza do intymnego przeżywania muzyki, w której każda nuta zdaje się być odzwierciedleniem ludzkiej duszy.
Ostatnia część, najważniejsza i najbardziej znana, przynosi kulminację tej wspaniałej symfonii. Jest znana jako „Oda do Radości”. Finał łączy orkiestrę, chór i solistów w wielkim hymnie chwały i radości. Beethoven wprowadza słuchaczy w świat, gdzie różne języki i narodowości zjednoczone są w jednej melodii. Tekst Friedricha Schillera głosi przesłanie jedności, braterstwa i nadziei. Staje się manifestem, w którym odbija się nie tylko geniusz Beethovena, ale i jego niezłomna wiara w ludzkość.
Ten monumentalny utwór, znany również jako „Symfonia Chóralna”, jest uosobieniem ludzkiej wielkości i nieustającej nadziei. Tak jak życie Beethovena było pełne walki, pasji, ale i niezłomnej wiary w piękno i prawdę.
Bilet premium – 100 zł.
Bilet normalny – 80 zł.
Bilet ulgowy – 60 zł.
UWAGA!
Koncert wchodzi w skład karnetu na listopad. Karnet w cenie 236,00 zł (normalny), 184,00 zł (ulgowy). Koncerty wchodzące w skład karnetu – 8.11, 14.11, 22.11 oraz 29.11. Karnet do kupienia tylko w kasie Filharmonii. Karnet nie dotyczy miejsc objętych biletem premium.